Poradnik skierowany do początkujących graczy, zawiera wszystkie informacje jakie niezbędne są do prowadzenia rozgrywki w Path of Exile i umiejętności korzystania z dostępnych dla nas opcji (ku własnemu pożytku)   Poradnik podzielony jest na proste do nauczenia segmenty/działy, ułożone kolejno od najbardziej podstawowych, do coraz bardziej zaawansowanych porad.   Miłej lektury              

Drzewko skilli i PoE Currency


Path of Exile jest najbardziej “zcustomizowaną” grą MMO obecnych czasów, znaczy to tyle, że twórcy dali nam ogromne możliwości tworzenia swojej własnej i unikatowej postaci. Składa się na to unikatowa kompozycja ogromnego drzewka skilli, którego zdjęcie załączam poniżej (drzewko) oraz orbs w PoE, oddziałujących na nasz ekwipunek. Orbs są jednocześnie przedmiotami (items) oraz walutą w PoE (currency), dokładny opis każdego orb’a znajdziesz tutaj: http://poeorbs.pl/1_2_lista-poe-orbs.html      

skilltree currency

      Większość poradników sugeruje, aby samemu przejść path of exile 3 razy, to człowiek się nauczy. Zakładam jednak, iż skoro szukacie poradnika, to nie po to, by uczyć się na własnych błędach…i słusznie. Pamiętajmy że currency w PoE ma również wartość przeliczalną na prawdziwe pieniądze (rmt, czyli real money trade). Jeśli więc ktoś lubi marnować currency, niech zaprzestanie czytania tego poradnika.          

Gemy (gems) i Sockety      

Gemy dzielą się na dwa rodzaje, aktywne i pasywne

Aktywne – umiejętności jak Burning Arrows
Pasywne – pasywnie supportujące naszą postać, na przykład poprzez podniesienie prędkości ataku.      

Oraz trzy różne kolory, gdzie każdy kolor przypasowany jest do innego atrybutu:  

CzerwonySiła (Strength)  

ZielonyZręczność (Dexterity)  

NiebieskiInteligencja (Inteligence)  

    Kolor gemu informuje nas również do jakiego socketu (pola na ekwipunku, w które możemy wsadzać gemy) należy włożyć nasz kryształek) możemy włożyć gem, tu kolejno czerwony do czerwonego itd.
Warto zaznaczyć iż sockety niekiedy są ze sobą połączone (pionowa, lub pozioma linia pomiędzy nimi), znaczy to tyle iż gemy położone w połączonych socketach, będą ze sobą współoddziaływać. Dla przykładu jeśli wstawimy wymieniony już gem odpowiedzialny za burning arrows, a do połączonego socketa wsadzimy gem pasywny przyśpieszający atak – nasza umiejętność będzie używana dużo szybciej.      

Ilośc socketów można zmienić za pomocą orbs, których działanie opisaliśmy tuaj http://poeorbs.pl/1_2_lista-poe-orbs.html
W największych przemiotach takich jak zbroje oraz bronie dwuręczne, występować może aż 6 socketów, większośc przedmiotów maksymalnie 4 sockety, a broń jednoręczna tylko 3 sockety.      

Gemy są przedmiotami, które zdobywają doświadczenie równolegle z naszym bohaterem, jeśli są aktywne w ekwipunku. Bardzo ważna porada, warto mieć gemy ubrane również w drugim ekwipunku (aby przełączyć ekwipunek wciskamy X), gdyż one również równoległe będą zdobywały doświadczenie . W żadnym wypadku nasze doświadczenie nie jest przekierowane do gemów i nie “dzielimy się” nim z gemami. Gemy mogą mieć poziom od 1 do 20, to samo tyczy się ich jakości (quality)      

Wraz ze wzrostem doświadczenia gemów, wzrastają też wymagania jakie musimy spełnić by móc z nich korzystać. Niebieski gem na poziomie pierwszym będzie wymagał od nas tylko 30 pkt. inteligencji, natomiast na poziomie dwudziestym już aż 110 punktów. Każda profesja ma inne właściwości, niektóre idą w Dexterity, inne inteligencje – co może być problemem jeśli w postaci idącej w siłę, chcesz wesprzeć się gemem wymagającym dużej ilości punktów inteligencji. O ile na późniejszych etapach i znając mechanikę gry, jest to jak najbardziej osiągalne – o tyle warto to przemysleć, jeśli dopiero zaczynamy i nie chcemy bez sensu tracić swojego currency.      

Dołączenie do party i odnalezienie towarzysza          

Jak dołączyć do party opisaliśmy dokładnie w artykule “jak handlować w PoE (how to trade in PoE?)  

Warto jednak dodać iż może zdarzyć się tak, że oboje znajdziecie się w tej samej lokacji, a nawet w tym samym miejscu – pomimo tego, nie będziecie się widzieć. Jest to normalny mechanizm gry, ponieważ wszyscy gracze nie pomieściliby się naraz w jednej tylko lokacji, dlatego działa to na zasadzie “światów równoległych”.  

Należy wtedy wyjść z miasta i od razu do niego wrócić – będziecie się już widzieć.